søndag 26. oktober 2014

Reklamebransjen her i come, plakat:-)

Det første jeg tenkte om skribus og å lage en slik plakat var: dette her kan jeg jo lage i word. Jeg tenkte at word kan jeg jo bruke og dermed virket det egentlig enklere. Men glad er jeg for at jeg satte meg inn i skribus, visst var der enkelte irriterende momenter her som i alle andre program. Var litt forstyrrende for meg at jeg måtte skrive i ett annet vindu og at jeg ikke direkte fikk se hvordan det ble seende ut, men man blir jo vant etterhvert. Syns etterhvert som jeg lærte meg programmet var det mange ting som falt i smak og, det at jeg kunne flytte og sette sammen bilder, tekst og figurer etter eget ønske, og kunne flytte på dem som jeg ville i etterkant syns jeg var ett stort pluss. Dette er ett program jeg blir å bruker mer, jeg tenker spesielt på læringsplakater, klasseregler, annonsering av events og slikt. Nei må bare innrømme at når jeg først hadde satt meg inn i det så var det ett moro program å bruke, og det hadde mange muligheter for kombinering og komposisjon. Så kan jeg jo eventuelt lage teksten på forhånd og deretter lime den inn, men tenker vel at man blir vant med det etterhvert:-)

Resultatet etter oppgaven

6 kommentarer:

  1. Flott plakat du har laget :) Jeg er enig i de "plagsomme" opplevelsene dine i Scribus. Disse synes jeg også var litt forstyrrende. Men som du også sier når man bare får mer erfaring med programmet blir det jo enklere å få ting til. Jeg har laget to plakater i programmet og andre gangen var det mye enklere. Det er vel kanskje en vane sak, så det blir nok enklere og enklere for hver gang. Pluss at man finner ut andre metoder en kan gjøre ting på des mer man utforsker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja laget nettopp en plakat til en event, blir mye enklere etterhvert som det går automatikk i det :-)

      Slett
  2. Fin plakat! Ja det er vel alltid litt oppstartsproblemer når man skal lære å bruke noe nytt. Jeg likte godt å jobbe med scribus, og selv hadde jeg vel mest vansker med lagringen. Tar fort mange timer å sitte å forske selv i programmer, og regner med at det sikkert finns noen finesser å lære seg, så det får bli en gang senere. Tenker at dette verktøyet kan være fint for elevene å skape plakater med, for alle mulige formål.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja absolutt, de har jo mange både elev og foreldrekvelder så tenker de vil syns det er gøy at det ser litt proft ut :-)

      Slett
  3. Fin og faglig god plakat. Trivelig å lese at dine og dine medstudenters besvergelser går over til bifall med erfaring og erkjennelse. Man bør skaffe seg selv gode, autentiske grunner, som du er inne på, til å lage mange plakater eller foldere, gjerne sammen med andre. Da lærer man av hverandre og mer av programmet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja har nettopp laget en eventplakat til ett prosjekt jeg har, begynner å bli bedre og bedre :-)

      Slett