torsdag 6. november 2014

Er bøkene og skriften blitt en nostalgisk retro greie??

Jeg kan ikke annet enn å fundere.. Nå i disse digitale tider, der kommunikasjonen ofte foregår via pc eller telefon, bøkene blir lest på smarttelefoner og lignende. Og vi fordyper oss i den digitale verdens hærligheter. Hva skjer med vårt forhold til "ordentlige" håndfaste bøker laget av papir, innbundet i fine permer?? Ja jeg er en bokelsker, jeg elsker lukten og følelsen av å holde en bok. Jeg har lagt merke til at wallpapers er blitt en trendy dekorasjon de siste årene og bøker blir også kjøpt til dekorasjonsformål.. Er "skriften" i den forstand jeg henviser til blitt en retro dekorasjon?? Bare funderer litt..

                                                  Bilde hentet fra google, link her

7 kommentarer:

  1. Noen opplever kanskje denne utviklingen som ny, men ser man tilbake på skriftens historie så ser man at både skriveredskaper og materialet man har skrevet på har utviklet seg. Er forståelig at man ikke er «fan» av utviklingen dersom man liker den «gamle» metoden med penn og papir bedre enn den digitale. Det var nok mange før i tiden og som reagerte når de skulle slutte å bruke leire, sten og dyreskinn. Med tiden vil vi få forandringer i større eller mindre grad.
    Personlig mener jeg at litteraturen er tjent på å bli digital. Eksisterende tekster er lettere tilgjengelige, det er lettere å publisere nye tekster, og det er lettere å finne de tekstene som passer dine interesser. I tillegg vil jeg påstå at litteraturen er mindre sårbar over nett. Ved å bli lettere tilgjengelig og på den måten også få flere lesere vil litteraturen ikke gå like lett i glemmeboken.
    Når det kommer til dekorasjonsformålet så er dette heller ikke noe nytt. Har selv et bilde malt på papyrus fra Egypt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann:-) Helt enig med deg, mener bare at ikke det ene trenger å leve uten det andre.. Vi har vel kanskje rom for begge deler:-).. Har også div fra Egypt da jeg har bodd der i ett par år, mye fint:-) Og absolutt sant at det har eksistert i mange tusen år :-)

      Slett
  2. Jeg er enig med deg, Solveig. Selv om GLU3MM har rett i at det ikke er noe nytt, så føler ikke jeg at man skal ta så lett på det likevel. Det er lettere å ta med seg et nettbrett på ferie enn flere bøker, det skal være sagt, men jeg liker å bla i en bok.

    For leseopplevelsen hos barn er det også viktig å kunne sitte med en bok, bla over til et nytt oppslag og finne ut hva som befinner seg der. For elever med dårlig motivasjon kan man gjerne bruke digitale hjelpemidler til å lese på, men selv kommer jeg nok først til å ta dem med på biblioteket og be dem utforske og lete i hyllene etter noe de synes ser spennende ut. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja som jeg har skrevet til MM så er jeg kjempefan av den digitale verden, men mener at det ene trenger ikke å eksludere det andre. Syns det å sitte med en bok er litt av opplevelsen det også, men det er nå meg. Det trenger ikke gjelde for alle:-)

      Slett
  3. Var det Ole Brum som sa "Ja takk begge deler"?? Det er noe helt eget å bla i ei bok, og jeg vil nok alltid mene at uansett så lettvint, flott og brukervennlig den digitale verden er, så kan den aldri erstatte en innbundet bok som er papirskrevet. Ikke missforstå meg, jeg er helt enig i at mye eller all litteratur også kan være tjent ved å gjøres digital slik det er kommentert over, men jeg mener også at det ikke skal bli en erstatning for bøker, og derfor sier i hvertfall jeg: Ja takk begge deler!! =)

    SvarSlett
  4. Jeg er veldig glad i bøker, og jeg fortrekker absolutt å lese de i papirformat framfor skjerm. Barna mine har mange bøker og vi leser. Men ja, jeg bruker skjermen mye også. Og det samme gjør barna mine. Når jeg skriver oppgaver bruker jeg også både bøker og ressurser på nett. Hvert til sitt bruk og ja takk begge deler!

    SvarSlett