torsdag 9. oktober 2014

Lærerutdanningen og digitale ferdigheter

Har sittet og fundert på en liten ting.. Er jo, må jeg innrømme ganske tilfeldig at jeg til slutt valgte norsk2 som fagvalg i år. Det er jo slik for mange andre også, mange har valgt andre fag. Er ikke før nå på norsk2 at jeg begynner å få en forståelse for hvor viktig digital kompetanse er i skolen og hva som må til. Lærer meg ulike programmer jeg kan bruke og skaper en plattform jeg kan ta med meg i min egen undervisning etterhvert. Hvor blir det av dette aspektet i resten av lærerstudiet?? Hva med alle dem som ikke velger dette kurset, hva med deres digitale kompetanse? Burde ikke dette være i de obligatoriske fagene, iallefall i noe grad? Bare undrer meg..

                                                 

7 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Helt enig, Solveig.
    Det er store forventninger om at dagens lærere skal ha god digital kompetanse. Tror mange forventer at denne og neste generasjons lærere har mye IKT kunnskap fra fritiden. Ja, vi har kanskje mer kunnskap enn våre foreldre/besteforeldre fordi vi er vokst opp slik. Men det er ikke selvsagt at vi har kunnskap om programmer som er godt egnet til bruk i undervisningen. Jeg synes det er veldig synd at IKT ikke blir mer fokusert på. Synes generelt det er mye som mangler i lærerutdanningen, som kunne vært brukt god til på... særlig hvis tilbudet om campus hadde fungert.

    SvarSlett
  3. Ja med tanke på at kunnskapsløftet kom for åtte år siden og det er så mye fokus på grunnleggende ferdigheter er det merkelig at dette ikke blir mer fokusert på i utdanningen. Fremtiden er jo å lære elevene og lære og rammeverket sier at de fem grunnleggende ferdighetene er avgjørende for at elevene skal lære og at de skal kunne presentere sin kunnskap. Syns bare det blir veldig tilfeldig.

    SvarSlett
  4. Her har du et poeng som er viktig. For selv om vi bruker digitale verktøy på fritiden, så er det ikke alle som utforsker og finner nye plattformer, slik vi har blitt introdusert for en del i år.
    De grunnleggende ferdighetene bør ha en stor plass i lærerutdanningen fra første til siste studieår, nettopp fordi at disse er grunnleggende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja tenker jo at vi i alle fall burde hatt noe, vi jobbet jo med photostory blant annet på først året, men det var ikke fokusert på at det var den digitale ferdigheten vi jobbet med..

      Slett
  5. Du lufter et viktig tema og får en god diskusjon. Grunnleggende ferdigheter er sentralt. De fem ferdighetene gir hverandre mål og mening - i fruktbare symbioser. Den digitale ferdigheten/IKT kan være en katalysator for meningsfull bruk av de tre andre ferdighetene som er opplagte i norskfaget: den muntlige, å lese og å skrive.

    SvarSlett
  6. Ja er bare litt overrasket over at jeg er så heldig å lære dette på slump.. Jeg ser jo gjennom mine egne erfaringer at dette kan brukes og være til hjelp i alt læringsarbeid, ikke bare som variasjon.

    SvarSlett