Det å bruke blogg i skolesammenheng er en fantastisk mulighet for oss som lærere å skaffe autentiske lesere til elevene våre. På denne måten kan kanskje elevene følge at arbeidet de gjør får en annen mening. Og det er vel ikke til å stikke under en stol at ungdommer er opptatt av hvordan andre oppfatter dem og av hvordan de er representert. Vil jo med en gang si at jeg tenker blogging som noe
for de litt eldre elevene. Kanskje kan blogging bidra til at elever som ikke ellers er veldig motiverte eller ikke ellers er så aktiv i timene blir mer engasjerte. Kanskje kan det være en arena der de kan bli hørt og kan høste anerkjennelse. Det som imidlertid jeg tenker er veldig viktig i slike prosjekt er å legge klare føringer for hva som er lov å legge ut og klare regler for oppførsel mot hverandre i forhold til kommentarer og inkludering. Kanskje kan det tenkes å lage ett opplegg med samarbeidspartnere? Kanskje burde innleggene jobbes med på skolen slik at lærer har tett oppfølging og kan godkjenne eventuelle publiseringer på forhånd? Det er iallefall viktig å tenke gjennom hvordan dette skal foregå på forhånd. Det er som vi har jobbet litt med på samlingen i dag, litt for lett å gjøre litt "dumme ting" som kan få alvorlige konsekvenser uten at man har tenkt at det var slik det skulle bli. Og det er lett å maskere seg bak pcskjermen.
Skal iallefall gjøre det jeg kan for at elevene og ikke minst mine barn skal forstå at her er en verden som har masse å by på og har uenderlige muligheter. Men at det følger et ansvar med som bruker. man kan ikke bare gjemme seg å late som man er noen andre, vi er alltid ansvarlig for våre handlinger på nett som ellers i livet.
Happy blogging alle sammen :-)
Jeg er helt enig i dine betraktninger rundt det å blogge. Det er en kjempeflott mulighet for elevene å skrive til "noen". Men synes det er viktig at du trekker frem det vi må tenke igjennom før vi setter i gang med en slik arbeidsform. Vi vil jo nødig at noen skal dumme seg ut, eller bli mobbet for noe de har lagt ut på nettet. Det er viktig at vi som voksenpersoner har en viss kontroll dersom vi skal bruke dette i undervisning, tenker jeg.
SvarSlett