fredag 17. oktober 2014

Faglesing som risikosport

Ja det er faktisk overskriften på ett av kapitlene i sammensatte tekster av Elise Sleip Tønnesen..
Jeg kjente jeg ble veldig nyskjerrig :-) Det det går ut på er at man finner ofte bilder og illustrasjoner til fagtekster,  for å vise autentisk hvordan objektet ser ut eller utdype med å forstørre utsnitt o.l. Men spørsmålene som ofte er på slutten av ett emne tar sjelden for seg informasjon og opplysninger fra andre modaliteter enn teksten.. Lærer vi da opp elevene våre til at de andre modalitetene ikke er viktig og i ytterste konsekvens til at de bare kan se bort fra dem?? Nå gjaldt akkurat denne artikkelen om naturfag, men har vært å sett i flere andre fag og finner samme tendensene der.. Hva er deres erfaringer??

Hentet fra google bilder

Det er jo veldig synd hvis ståa enda er slik som dette, jeg har ikke tenkt så mye over det før nå, ble bare veldig overrasket over dette. Fint å få innsikt :-)

Hentet fra google bilder

4 kommentarer:

  1. Jeg tror mye av feilen ligger i det du nevner om hvilken spørsmål og oppgaver man velger å arbeide med etter å ha lest teksten. Om man ser i mange av lærebøkene er ikke akkurat refleksjon og multimodalitet det som blir fokusert på. Her tror jeg det trengs lærere som går ut av å slavisk bruke læreboken, og heller lager oppgaver der elevene må bruke all informasjon når de skal reflektere og kanskje også stille seg kritiske til det som står i teksten. Videre må de kanskje arbeide mer aktivt med læringsverktøy som BISON; VØL osv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er helt enig med deg, her må det legges vekt på strategier for innhenting av informasjon.. Kanskje burde der være spørsmål som man ikke finner svar på i teksten, men som man må granske de andre modalitetene for å finne ut.. Iallefall som en opplæring i å finne den informasjonen som er intendert utenom selve teksten?

      Slett
  2. Her strir vi nok med en århundrelang tradisjon der teksten og boka har hatt bortimot monopol. Forståelsen av hvordan de grunnleggende ferdighetene spiller sammen og forsterker hverandre er nok ikke så godt utviklet i norsk skole. Hvis det er noe fag der mangfold skulle være naturlig, også i tilnærminger og uttrykk, inklusive det multimodale, så må det være naturfag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja så absolutt, men mener dette må tas til etterfølge i alle fag slik at det blir en naturlig del av tilnærmingen til en hvilken som helst tekst. Ikke bare et svar på en gitt oppgave..

      Slett